MUHİBBÎ, Muhammed Emîn

(محمّد أمين المحبّي)

Muhammed el-Emîn b. Fazlillâh b. Muhibbillâh el-Muhibbî el-Ulvânî el-Hamevî ed-Dımaşkī (ö. 1111/1699)

Arap dili ve edebiyatı âlimi, şair ve tarihçi.

1061 (1651) yılında Dımaşk’ta doğdu. X-XI. (XVI-XVII.) yüzyıllarda âlim, şair, edip, fakih ve kadılar yetiştiren, atalarından birinin Memlükler döneminde Dîvânü’l-ceyş başkanlığı (nâzırü’l-ceyş) yapmasından dolayı “Beytü nâzıri’l-ceyş” adıyla da tanınan Dımaşklı Muhibbî ailesine mensuptur. İstanbul ve Bursa’da, ayrıca Dımaşk’ta müderrislik, Kahire’de ve Beyrut’ta kadılık yapmış, çoğu günümüze kadar ulaşmayan çeşitli eserler yazmış olan Fazlullah el-Muhibbî’nin oğludur. Büyük dedesi yüksek ilmî görevlerde bulunan, bazıları yayımlanmış birçok eserin sahibi ve Şeyhülislâm Çivizâde Mehmed Efendi’nin yakın dostu Ebü’l-Fazl Muhibbüddin Muhammed’dir.

Hayatının ilk yirmi beş yılını Dımaşk’ta geçiren Muhammed Emîn ilk bilgilerini babasından aldı. Onun İstanbul ve Bursa’da bulunduğu dört yıl boyunca (1662-1666) yetiştirilmesi işini Dımaşk Mahkemesi’nde kadı nâibi olan amcası ile aynı yerde kâtiplik yapan dayısı üstlendi. Yirmi beş yaşına kadar, Ħulâśatü’l-eŝer’i ile Nefĥatü’r-Reyĥâne’sinde kendilerinden övgüyle söz ettiği İbnü’l-İmâd el-Hanbelî, Haskefî, Mencek b. Muhammed, İsmâil b. Ali el-Hâik ve Abdülganî en-Nablusî gibi hocalardan Arap dili ve edebiyatı, belâgat, tefsir, hadis, fıkıh, usul ve tasavvuf okudu. Bu sırada Halvetîliğe intisap ederek tarikatın esaslarını öğrendi. 1086-1092 (1675-1681) yılları arasında ilmini geliştirmek amacıyla önce Bursa ve Edirne’de, beş yıl da İstanbul’da bulundu. Edirne’de Abdülkādir el-Bağdâdî’den Ħizânetü’l-edeb adlı eserini okudu ve Başkadı Mehmed Efendi’nin tefsir derslerine katıldı. İstanbul’da üstat tanıyarak himayesine girdiği İzzetî Mehmed Efendi’nin özellikle Arap şiiri ve edebiyatı derslerine devam etti ve onun zengin kütüphanesinden yararlandı. Yine bu şehirde ünlü hocalardan tefsir, hadis, fıkıh, mantık, kıraat, nahiv ve belâgat dersleri aldı. Bu süreçte birçok edip ve şairle dostluk kurdu; Türkçe ve Farsça’sını geliştirip Türk ve Fars şiirleriyle ilgilendi, bunlardan Arapça’ya çeviriler yaptı.

İzzetî Mehmed Efendi’nin vefatının (13 Şevval 1092 / 26 Ekim 1681) ertesi günü Dımaşk’a dönmek için İstanbul’dan ayrılan Muhibbî üzüntüsü sebebiyle bir müddet uzlet hayatı yaşadıktan sonra telifle ilgilendi. Biyografik bir eser olan Nefĥatü’r-Reyĥâne üzerinde çalışırken Hicaz ve Yemen ediplerinin eksik olduğunu görerek hem bu malzemeyi temin etmek hem de hac görevini yerine getirmek amacıyla 1100 (1689) yılı ortalarında Mekke’ye gitti. Orada kaldığı iki yıl boyunca kendisine teklif edilen kadı nâibliğini yürütürken birçok âlim ve ediple tanışıp onlardan faydalandı ve eserinin eksikliklerini tamamladı.


Dımaşk’a dönüşünde ilmî çalışmalarını sürdürdü. Bir süre sonra Mısır’a kadı tayin edilen (Haziran 1692) İstanbul’dan tanıdığı Abdülbâki Ârif Efendi’nin kadı nâibliği teklifi üzerine Kahire’ye geçti. Burada Mısırlı âlimlerle o sırada Kahire’de bulunan hocası Abdülganî en-Nablusî’den yararlandı. 1107’de (1695) Dımaşk’a dönünce Emîniyye Medresesi’ne müderris oldu. 18 Cemâziyelevvel 1111 (11 Kasım 1699) tarihinde vefat etti ve Zehebiye Kabristanı’nda defnedildi. Hakkında Dımaşk üdebâsından birçok kimse mersiye yazmıştır (Źeylü Nefĥati’r-Reyĥâne, s. 429-444).

Eserleri. 1. Ħulâśatü’l-eŝer fî aǾyâni’l-ķarni’l-ĥâdî Ǿaşer (I-IV, Kahire 1284; Beyrut, ts.). İslâm dünyasının çeşitli ülkelerinde 1001-1100 (1592-1688) yılları arasında yaşamış ünlü kişilerin biyografisini içeren alfabetik bir eserdir. Mevcut baskısında 1289 biyografi yer almasına karşılık Suâlâtî ile Murâdî’nin 6000 küsur biyografi içerdiğini belirtmeleri (a.g.e., s. 402; Silkü’d-dürer, IV, 86), kitabın müellife ait el-AǾlâm adlı daha geniş çalışmadan seçmeler olduğu görüşünü doğrulamakta ve bu rakamla asıl eserin muhtevasının kastedildiği anlaşılmaktadır. Ħulâśatü’l-eŝer Ali b. Abdülhay el-Gazzî tarafından Muħtârât adıyla ihtisar edilmiştir (yazmaları için bk. Brockelmann, GAL Suppl., II, 403). 2. el-AǾlâm. Bütün zamanların ünlü şahsiyetlerine dair biyografik bir eserdir. 6000’den fazla biyografi içeren kitabın (Îżâĥu’l-meknûn, II, 270) mîm harfine ait bir müsveddenin Leipzig’de bulunduğu kaydedilmektedir (EI2 [Fr.], VII, 469). 3. Nefĥatü’r-Reyĥâne ve reşĥatü ŧılâǿi’l-ĥâne. Şehâbeddin el-Hafâcî’nin Reyĥânetü’l-elibbâ ve zehretü (nüzhetü)’l-ĥayâti’d-dünyâ adlı kitabına (nşr. Abdülfettâh Muhammed el-Hulv, I-II, Kahire 1387/1967) yazılan bir zeyildir ve Reyĥânetü’l-elibbâ’nın iki katı hacmindedir. Muhibbî çağdaşı âlim, edip ve şairleri memleketleri olan Dımaşk, Halep, Anadolu, Irak-Bahreyn, Yemen, Hicaz, Mısır ve Mağrib bölgelerine göre sekiz bölümde ele almış ve çalışmalarından örnekler vermiştir. Anonim bir muhtasarı da bulunan eseri (Dârü’l-kütübi’l-Mısriyye, Edeb, nr. 1280) Abdülfettâh Muhammed el-Hulv çok ayrıntılı bir indeksle birlikte neşretmiştir (I-V, Kahire 1387-1389/1967-1969). Müellif bu eserine bir zeyil yazdığı gibi (aş.bk.) öğrencilerinden Muhammed İbnü’s-Semmân’ın da kitaba bir zeyli vardır. 4. Źeylü Nefĥati’r-Reyĥâne (Źeylü’n-Nefĥa ve neylü’l-minĥa). Eserin Muhibbî’nin vefatı üzerine eksik kalan kısımlarını öğrencisi Suâlâtî tamamlamıştır. Dımaşk, Medine ve Halep esas alınarak düzenlenen otuz biyografi içerir (nşr. Abdülfettâh Muhammed el-Hulv, Kahire 1391/1971). 5. Mâ yuǾavvel Ǿaleyhi fi’l-mużâf ve’l-mużâf ileyh. Ebû Mansûr es-Seâlibî’nin Arap dilinde deyim ve atasözü gibi kullanılan 1244 isim tamlamasının anlamları ile söyleniş sebepleri üzerine kaleme aldığı Ŝimârü’l-ķulûb fi’l-mużâfi ve’l-mensûb adlı eserine yapılan ilâvelerle, müşkil kelimelerin izahı ve alfabetik olarak düzenlenmesiyle meydana getirilmiştir (Süleymaniye Ktp., Âşir Efendi, nr. 388, Ayasofya, nr. 4236, Damad İbrâhim Paşa, nr. 956; Âtıf Efendi Ktp., nr. 2247; Nuruosmaniye Ktp., nr. 4854; TSMK, III. Ahmed, nr. 2455). Hayâtîzâde Seyyid Şeref Halil, bu esere dayanarak dört ciltlik Ravżatü’l-eşrâf fi’l-mużâf ileyh ve’l-mużâf adlı bir çalışma hazırlamıştır. 6. Cene’l-cenneteyn fî nevǾayi’l-müŝenneyeyn. Muhibbî’nin bir önceki esere zeyil olarak yazdığını söylediği (s. 5) bu çalışması Arap dilindeki gerçek ikillerle (müsennâ) tağlîb üslûbu üzere gelen mecazi ikiller hakkındadır (Dımaşk 1348/1929; Beyrut 1981). 7. ed-Dürrü’l-merśûf fi’ś-śıfati ve’l-mevśûf (Murâdî, IV, 86). Arapça’da kullanılan sıfat tamlaması şeklindeki tabir ve deyişlere dair olmalıdır. 8. Râĥatü’l-ervâĥ câlibetü’s-sürûr ve’l-efrâĥ. Arap meselleriyle vecize ve deyişleri (hikemiyat) üzerine yazılmış recez vezninde didaktik bir urcûzedir (Ahlwardt, VII, 147). Halep Ahmediyye Kütüphanesi’nde yazma nüshasının bulunduğu kaydedilen Kitâbü’l-Emŝâl’in de aynı eser olması muhtemeldir. 9. Ķaśdü (Sevâǿü)’s-sebîl fîmâ fi’l-luġati’l-ǾArabiyye mine’d-daħîl. Arapça’daki yabancı kökenli kelimelere dair geniş kapsamlı alfabetik bir çalışmadır (nşr. Osman Mahmûd es-Sînî, Riyad 1415/1994). 10. Ĥıśśa Ǿalâ Dîvâni’l-Mütenebbî (Şerĥu Dîvâni’l-Mütenebbî, nşr. Ahmed b. Muhammed b. Ali el-Ensârî el-Yemenî eş-Şirvânî, Kalküta 1230/1814). 11. Dîvân. Hz. Peygamber’e övgü niteliğinde uzun bir maksûre ile başlayan eser Muhibbî’nin önemli kişileri öven şiirlerinden oluşmuştur (Ahlwardt, VII, 146-147). İçerdiği şiirlerin kafiyelerine göre değil şahısların önem sırasına göre düzenlenmesiyle dikkat çeker. 12. en-Nâmûs ĥâşiye Ǿale’l-Ķāmûs (Murâdî, IV, 86). Muhibbî’nin ayrıca el-Emâlî ve Şerĥu’l-Maķśûre (li’l-Ķarŧâcennî) adlı iki eserinin bulunduğu kaydedilmektedir.

Muhibbî’nin divanından başka Nefĥatü’r-Reyĥâne’sinde şiirlerinden bol miktarda örnekler, başkalarının şiirlerine yazdığı nazîreler ve bazı manzum mektuplar bulunmaktadır. Ayrıca Ħulâśatü’l-eŝer’inde ve Murâdî’nin Silkü’d-dürer’inde (IV, 87-91) şiirleri yer almıştır. Yine, kendisinin yazdığı ve öğrencilerinden Muhammed es-Suâlâtî’nin düzenleyip ikmal ettiği Źeylü Nefĥati’r-Reyĥâne’nin sonuna Suâlâtî tarafından eklenen biyografisinin çoğunu da şiirlerinden verilen örnekler teşkil eder (s. 402-428).


BİBLİYOGRAFYA :

M. Emîn el-Muhibbî, Nefĥatü’r-Reyĥâne (nşr. Abdülfettâh M. el-Hulv), Kahire 1387/1967, neşredenin girişi I, 3-32; a.mlf., Źeylü Nefĥati’r-Reyĥâne (nşr. Abdülfettâh M. el-Hulv), Kahire 1391 /1971, s. 400-444, ayrıca bk. neşredenin girişi, s. 1-2; a.mlf., Cene’l-cenneteyn, Dımaşk 1348 /1929, s. 5; Hafâcî, Reyĥânetü’l-elibbâ, neşredenin girişi, I, 34-35; Murâdî, Silkü’d-dürer, IV, 86-91; İbn Şâşû, Terâcimü baǾżi aǾyâni Dımaşķ min Ǿulemâǿihâ ve üdebâǿihâ, Beyrut 1886, s. 97-101; Ahlwardt, Verzeichnis, VII, 146-147; IX, 362; Brockelmann, GAL, II, 377-379; Suppl., I, 500; II, 403-404; a.mlf., “Muĥibbī”, EI² (Fr.), VII, 468-469; Îżâĥu’l-meknûn, I, 432, 447, 528; II, 227, 270, 428, 514, 617, 669; Hediyyetü’l-Ǿârifîn, II, 307; C. Zeydân, Âdâb (Dayf), III, 318; Selâhaddin el-Müneccid, el-Müǿerriħûne’d-Dımaşķıyyûn fi’l-Ǿahdi’l-ǾOŝmânî ve âŝâruhümü’l-maħŧûŧa, Beyrut 1964, s. 57-58; a.mlf., MuǾcemü’l-müǿerriħîne’d-Dımaşķıyyîn, Beyrut 1398/1978, s. 331-332; Abdülcebbâr Abdurrahman, Zeħâǿirü’t-türâŝi’l-ǾArabî el-İslâmî, [baskı yeri yok] 1403/1983, III, 816-817; Leylâ es-Sabbâğ, Min aǾlâmi’l-fikri’l-ǾArabî fi’l-Ǿaśri’l-ǾOŝmâniyyi’l-evvel: Muĥammed el-Emîn el-Muĥibbî, Dımaşk 1406/1986, s. 41-144, ayrıca bk. tür.yer.; Sâlihiyye, el-MuǾcemü’ş-şâmil, V, 52-54; F. Wüstenfeld, “Die Gelehrtenfamilie Muĥibbī in Damaskus”, Abhandlungen der Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen, XXX/3, Berlin 1884, s. 1-28; Muhsin Cemâleddin, “AǾlâmü üdebâǿi’l-Yemen fî Nefĥati’r-Reyĥâne li’l-Muĥibbî”, el-İklîl, VIII/1-2, San‘a 1990, s. 150-158; Cevat İzgi, “Hayâtîzâde Seyyid Şeref Halil”, DİA, XVII, 17; İsmail Durmuş, “Kartâcennî”, a.e., XXIV, 519.

İsmail Durmuş