FÜRÛGÎ-i BİSTÂMÎ

فروغى بسطامى

(ö.1274/1857)

Mutasavvıf-şair.

1798’de Kerbelâ’da doğdu. Asıl adı Mirza Abbas’tır. On altı yaşında iken babası Âgā Mûsâ Bistâmî’nin ölümü üzerine annesiyle birlikte İran’a, Kaçar Hükümdarı Feth Ali Şah’ın (1797-1834) hazinedarı olan amcası Dost Ali Han’ın yanma gitti. Bir süre sonra amcasıyla beraber Mâzenderan’a geçip Sârî şehrinde yerleşti.

Okuma yazmayı kendi kendine öğrenen Fürûgî, genç yaşından itibaren İran’ın büyük şair ve mutasavvıflarının eserlerini inceledi; özellikle Sa‘dî-i Şîrâzî, Hâfız-ı Şîrâzî gibi gazel üstatlarının divanlarını okudu. Bu sıralarda Miskîn mahlasıyla Sa‘dî tarzında gazeller yazmaya başladı. Daha sonra amcasıyla birlikte Tahran’a döndü ve onun aracılığı ile


Feth Ali Şah’a takdim edildi. Bu vesileyle yazdığı gazel şah tarafından çok beğenildi. Kabiliyetini farkeden hükümdar onu Horasan Valisi Şehzade Hasan Ali Mirza Şücâüssaltana’nın yanına gönderdi. Meşhed’de kendisine iltifatta bulunan valinin oğlu Fürûguddevle ile dostluk kurdu. Bu yıllardan itibaren şiirlerinde Fürûgî mahlasını kullanmaya başladı. Devrin tanınmış şairi Kâânî-i Şîrâzî ile tanıştı. Ardından Kirman’a gitti; 1853’te bir daha ayrılmamak üzere Tahran’a döndü. Feth Ali Şah’tan sonra Muhammed Şah ve Nâsırüddin Şah için de methiyeler yazdı. Her üç hükümdardan ilgi ve saygı gören Fürûgî, özellikle Bâyezîd-i Bistâmî ve Hallâc-ı Mansûr’un fikirlerinin tesirinde kalarak tasavvufa yöneldi. Şiî olmakla birlikte özellikle Hint müslümanları arasında çok taraftarı olan Çiştiyye tarikatına intisap etti. Bir ara ulûhiyyet iddiasında bulunduğu söylenmişse de bunun bir iftira olduğunu bizzat Nâsırüddin Şah’a açıkladı. 17 Eylül 1857’de öldü ve Şehrikerd’e bağlı Şah Abdülazîm’de defnedildi.

Fürûgî, Kaçarlar devri İran edebiyatının en büyük gazel şairi olarak kabul edilir. Yaklaşık 20.000 beyitten oluşan divanı birçok defa basılmıştır (Dîvân-ı Fürûġī-i Bisŧâmî [Dîvân-ı Ķāǿânî içinde], nşr. Celâleddin Mirza, Tahran 1272; Dîvân-ı Ġazeliyyât-ı Ĥakîm Fürûġī [Dîvân-ı Ķāǿânî içinde], nşr. Ahmed Molla Abdülhüseyin - Molla Mahmûd-ı Hânsârî, Tahran 1302; Dîvân-ı Fürûġī, nşr. Ali Gaffârî, Tahran 1320 hş.; Ġazeliyyât, nşr. Mansûr Müşfik, Tahran 1336 hş. [diğer neşirleri için bk. Hânbâbâ, II, 2353-2354]). Kaside ve methiye de yazan Fürûgî’nin özellikle Sa‘dî ve Hâfız’ın tesiriyle nazmettiği tasavvufî gazelleri kendisine şöhret kazandırmıştır. Fürûgî’nin ve oğlunun papa hakkında birer kaside yazdıkları bilinmekle beraber bu kasideler yayımlanmamıştır (Bausani, s. 559-563).

BİBLİYOGRAFYA:

Hidâyet, MecmaǾu’l-fuśaĥâǿ, Tahran 1878, II, 394-396; Browne, LHP, IV, 336-337; Tebrîzî, Reyĥânetü’l-edeb, IV, 331-332; Muhammed Ali, Mekârimü’l-âŝâr, İsfahan 1362, II, 374-378; Mehdi Bâmdâd, Şerĥ-i Ĥâl-i Ricâl-i Îrân, Ķarnhâ-yı 12, 13, 14 Hicrî, Tahran 1371, V, 128-129; Rypka, HIL, s. 332; Hânbâbâ, Fihrist, II, 2353-2354; Zeynelâbidîn Mü’temen, Taĥavvül-i ŞiǾr-i Fârsî, Tahran 1976, s. 399; Yahyâ Âryânpûr, Ez Śabâ tâ Nîmâ, Tahran 1978, I, 82-86; A. Bausani, “Two Unpublished Qasīdehs by Furgī Bistāmī and His Son on the Pope”, Ar.O, XXX (1962), s. 559-563; Said Naficy, “Furūghī”, EI² (İng.), II, 952; DMF, II, 1887.

Mehmet Kanar