ABBAS el-AZZÂVÎ

عباس العزاوي

Abbâs b. Muhammed b. Sâmir el-Azzâvî (ö. 1890-1971)

Iraklı edip ve tarihçi.

Bağdat’a bağlı Deyâlî’de (ديالى) doğdu. Azze kabilesine mensup olduğu için el-Azzâvî diye anılır. Babasının ölümü üzerine ailesi 1894 yılında Bağdat’a yerleşti. Rüşdiyeyi bitirdikten sonra vakıf medreselerinde dinî ilimler tahsil etti. Bilhassa Mercan ve Câmiu’l-hulefâ medreselerine devam ederek Şeyh Abdullah el-Mavsılî, Mahmud Şükrî el-Âlûsî, Ali Alâeddin el-Âlûsî’den çok faydalandı ve bu sonuncu âlimden icâzet aldı. Irak’ta meşrutiyetin ilânından sonra açılan ve idâdînin son sınıfına tekabül eden “ihtiyat şubesi”ni bitirerek Hukuk Fakültesi’ne girdi. 1921’de fakülteden mezun olduktan sonra avukatlığa başladı. Bu arada tarihe ve özellikle Irak tarihine ilgi duydu ve bu alanda araştırmalara başladı. İlk yazıları, Bağdat’ta yayımlanmakta olan el-Kazâǿ mecmuasında çıktı. Şam’daki el-Mecmau’l-ilmiyyü’l-Arabî, Kahire’deki Mecmau’l-lugati’l-Arabiyye ve Ankara’daki Türk Dil Kurumu’na muhabir üye seçildi. Ayrıca Kahire’deki Cem‘iyyetü’d-dirâsâti’t-târîhiyye’nin aslî üyesi olan Azzâvî, Bağdat’ta Lecnetü’t-te’lif ve’t-terceme ve’n-neşr’in başkan vekilliğini yaptı. Tâhâ er-Râvî’nin ölümü üzerine başkan oldu ve komisyonun ilga edildiği 1947 yılına kadar görevini sürdürdü. el-Mecmau’l-ilmiyyü’l-Irâkı’nin 1963 yılında feshine kadar da bu kurumda aslî üye olarak çalıştı. 17 Temmuz 1971’de Bağdat’ta vefat etti.

Abbas el-Azzâvî, 3500 kadarı yazma olan çok zengin bir kütüphane kurmuştu. Hocası Mahmud Şükrî el-Âlûsî ve diğer Irak ulemâsının kitaplarını toplamak suretiyle meydana getirdiği kütüphanesi bilhassa yazmalar bakımından çok kıymetlidir. Vefatından sonra kitaplarının tamamı, muhtelif notları, mektupları, topladığı hat örnekleri ile levhalar 1972 yılında, Bağdat’ta bulunan el-Müessesetü’l-âmme li’l-âsâr’ın yazmalar bölümünde “Mahtûtâtu Abbâs el-Azzâvî” adıyla araştırmacıların hizmetine sunuldu. Aynı kütüphane uzmanlarından Üsâme Nâsır en-Nakşibendî ve Zamyâ Muhammed Abbas tarafından konularına göre hazırlanan açıklamalı “Azzâvî Yazmaları Kataloğu”, el-Mevrid mecmuasının XI/4. sayısından itibaren yayımlanmaya başlamıştır (Bağdat 1982, s. 113-130).

Irak’ta yaşayan çeşitli kabilelerin tarihi ile bazı mezhepler Azzâvî’nin özellikle ilgisini çeken konular olmuştur. Aynı zamanda İslâm-Türk Ansiklopedisi’nin yazarları arasında yer alan Azzâvî, Irak’ın tarihî, dinî ve edebî hayatına dair çok sayıda eser ve makale yazmıştır. Yirmi üçü yayımlanmış olan kitaplarının sayısı, baskıya hazır fakat henüz neşredilmemiş olanlarla birlikte, doksan sekize ulaşmaktadır. Neşredilmemiş kitapları, oğlu tarafından Bağdat’ta bulunan el-Mecmau’l-ilmiyyü’l-Irâkı kütüphanesine teslim edilmiştir. Bunlar arasında Târîhu’l-edebi’t-Türkî fi’l-ǾIrâk ve el-Hattu’l-ǾArabî fî Türkiya gibi eserler de bulunmaktadır. Hayatta iken neşredemediği pek çok makalesi ise vefatından sonra oğlu Fâzıl Azzâvî tarafından, konularına göre ayrılarak çeşitli Arapça dergilerde zaman zaman yayımlanmaktadır.

Azzâvî, kaynaklara tamamiyle vâkıf olmakla beraber eserlerinde tarihî, sosyal ve siyasî olayları sebep-sonuç ilişkileri açısından ele almak yerine, daha çok dış görünüşlerinden hareket ederek değerlendirir. Çeşitli kaynaklardan derlediği ve doğruluğuna inandığı bilgileri aktardıktan sonra, doğrudan veya dolaylı olarak hatıra gelecek sebep ve ihtimallerin düşünülmesini okuyucuya bırakır. Eserlerini telifleri, tercümeleri ve neşre hazırladıkları olmak üzere üç bölümde ele almak mümkündür. Ayrıca pek çok gazete ve dergide çeşitli konularda makaleler neşretmiştir. Yayımlanmış belli başlı eserleri şunlardır:

a) Telif eserleri.

1. Târîhu’l-ǾIrâk beyne ihtilâleyn. Moğol istilâsından 1917 yılına kadar Irak tarihini ihtiva eden bu eserinde, İslâm tarih yazıcılığı geleneğine bağlı kalarak, olayları kronolojik sıra ile anlatır. Kitapta Irak’taki vakıf eserlerin tarihine dair zengin bilgiler vardır. Eser sekiz cilt halinde yayımlanmıştır (Bağdat 1935-1956). 2. Târîhu’l-Yezîdiyye ve aslu Ǿakıadetihim (Bağdat 1935). Yezîdîliğin doğuşu, esasları, Yezîdîler’in inanış, yaşayış ve âdetleri hakkında bilhassa gözlemlerine dayanarak önemli bilgiler verir. Aynı konudaki çalışmalarıyla tanınan Fransız müsteşriki R. Lacot, Azzâvî’nin bu eserini, benzeri birçok kitap arasında bir ana kaynak kabul etmiş ve çalışmalarında ondan çok faydalanmıştır. 3. ǾAşâǿirü’l-ǾIrâk, (I-IV, Bağdat 1937-1956). Irak’ta yaşayan kabileler hakkında


kaleme alınmış derli toplu ilk eserdir. Kaynaklardan toplanan bilgilere, müellifin görüştüğü kabile reislerinden elde ettiği mâlumat ilâve edilmiş, böylece kitaplara girmemiş pek çok orijinal bilgi derlenmiştir. Eserde göçebe ve yerleşik kabileler tanıtılmış, yaşayış ve âdetleri hakkında bilgiler verilmiştir. Müellif yalnız elde edebildiği bilgileri aktardığından bazı kabilelere 40-50 sayfa yer verdiği halde, bazılarını bir iki sayfada anlatmıştır. 4. el-Mûsîka’l-ǾIrâkıyye fî Ǿahdi’l-Mogol ve’t-Türkmân (Bağdat 1951). 5. Târîhu Ǿilmi’l-felek fi’l-ǾIrâk ve Ǿalâkatühû bi’l-aktâri’l-İslâmiyye ve’l-ǾArabiyye (I-II, Dımaşk 1953). Bu eser daha sonra bazı ilâvelerle yeniden yayımlanmıştır (Târîhu Ǿilmi’l-felek fi’l-ǾIrâk ve Ǿalâkatühû bi’l-aktâri’l-İslâmiyye ve’l-ǾArabiyye fi’l-Ǿuhûdi’t-tâliye li-eyyâmi’l-ǾAbbâsiyyîn, Bağdat 1378/1958). 6. et-TaǾrîf bi’l-müǿerrihîn fî Ǿahdi’l-Mogol ve’t-Türkmân, (Bağdat 1376/1957). 7. Târîhu’n-nukudi’l-ǾIrâkıyye li-mâ baǾde’l-Ǿuhûdi’l-ǾAbbâsiyye (Bağdat 1377/1958). 8. Zikrâ Ebi’s-senâǿ el-Âlûsî (Bağdat 1958). 9. Târîhu’d-darâǿibi’l-ǾIrâkıyye min sadri’l-İslâm ilâ âhiri’l-Ǿahdi’l ǾOsmânî (Bağdat 1959). 10. Târîhu’l-edebi’l-ǾArabî fi’l-ǾIrâk (I-II, Bağdat 1381-82/1961-62). 11. en-Nahl fî Târîhi’l-ǾIrâk (Bağdat 1962). 12. Hattu’l-Mushafi’ş-şerîf ve’l-hattât eş-Şâh Mahmûd en-Nîsâbûrî (Bağdat 1967).

b) Tercümeleri.

1. Rihletü’l-münşiǿi’l-Bagdâdî (Bağdat 1948). Farsça’dan tercüme. 2. Feylesûfü’l-ǾArab YaǾkub b. İshâk el-Kindî (Bağdat 1963). İsmâil Hakkı İzmirli’nin Arap Filozofu Kindî adlı eserinin tercümesidir.

c) Neşre hazırladığı eserler.

1. Ebü’l-Meâlî Muhammed b. Râfi‘, Müntehabü’l-muhtâr fî târîhi Ǿulemâǿi Bagdâd (Bağdat 1938). 2. İbn Hassûl, Tafzîlü’l-etrâk Ǿalâ sâǿiri’l-ecnâd. Bu eser Azzâvî’nin mukaddimesiyle birlikte Şerefeddin Yaltkaya tarafından Türkçe’ye çevrilerek Arapça metniyle birlikte yayımlanmıştır (TTK Belleten, XIV-XV/1940, s. 235-266). 3. İbn Dihyetü’l-Kelbî, en-Nibrâs fî târîhi hulefâǿi beni’l-ǾAbbâs (Bağdat 1946). 4. Kadı Ali b. Hanzala, Simtu’l-hakaǿik, (Dımaşk-Beyrut 1953).

BİBLİYOGRAFYA:

ed-Delîlü’l-ǾIrâkıyyü’r-resmî, Bağdad 1936, s. 898; Brockelmann, GAL Suppl., III, 497; G. Avvâd, MuǾcemü’l-müǿellifîne’l-ǾIrâkıyyîn, Bağdad 1969, II, 197-199; Ziriklî, el-AǾlâm (nşr. Züheyr Fethullah), Beyrut 1984, III, 266; Kehhâle, el-Müstedrek, Beyrut 1406/1985, s. 321-322; M. Fuad Köprülü, “Abbâs al-’Azzâvî, Târih-i ’Irâk”, VD, II (1942), s. 465-468; W. Rajkowski, “’Abbas al-’Azzâwi an Iraqi Historian”, IC, XXVII (1953), s. 37-41; [Ali Cevad et-Tahir (?)], “el-Üstâz ǾAbbâs el-ǾAzzâvî”, Mecelletü’l-ǾArab, VI/1, Riyad 1971, s. 66-71; Üsâme Nâsır en-Nakşibendî-Zamyâ Muhammed Abbâs, “Mahtûtâtü’l-ǾAzzâvî”, el-Mevrid, XI/4, Bağdad 1982, s. 113-130; [T. H.], “Abbas Azzâvî”, İTA, II, 80-82.

Abdülkerim Özaydın